lørdag 14. februar 2009

Sjokoladeposer

Disse små sjokoladeposene er egentlig ganske enkle å lage, og en fin liten gave til jul, valentine, bursdag o.l.

Her er "arbeidstegningen" for posen.

Du trenger
  • En pose (jeg bruker clearbags, egentlig beregnet på å legge ferdige kort i)
  • En bit kartong
  • To biter dekorkartong
  • Lim
  • Papirkutter
  • Pynt og stæsj

Jeg har brukt en pose som er 14 cm bred. Jeg kutter alltid selve kortet 1 cm bredere enn posen, da får jeg en kant på 0,5 cm på hver side av posen, og jeg synes det ser penere ut.
Jeg har valgt å lage et kort som er 15 x 10 cm, da blir det ferdige kortet 15 x 5 cm.
Jeg kutter til dekorpanelene på samme mte, 1 cm mindre i lenge og bredde enn selve kortet, da får jeg en pen kant rundt også der. I dette tilfellet vil da de to dekorpanelene bli 14 x 4 cm.

Lim på de to dekorpanelene

Dekorer kortet.

Jeg klipper til posen, slik at det ikke skal bli en veeeldig stor pose med litt sjokolade slengende rundt i bunn, det blir jo ikke særlig pent. Deretter limer jeg sammen posen innvendig med tre punkter med lim. Grunnen til dette er at ellers vil posen sprike inne i selve kortet og sjokoladen kan skli opp i selve kortet, jeg tror ikke dette blir særlig pent heller. Men sørg for at limet ikke går lengre ned enn at du kan gjemme det under kortet.

Ha rikelig med lim inne i kortet. du kan også sette i et par stifter, slik at du er helt sikker på at det sitter, men hvis du vil unngå dette, så pleier det å holde med lim, hvis du er litt grundig og nøye. Og det hjelper jo også selvfølgelig om ikke innholdet i posen er altfor tungt.

Den ferdige posen, klar til å glede en venn! :-)

2 kommentarer:

Miss StampAlot sa...

Hva med å bare bruke stiftemaskin, sparer mye lim på det =) så er det også litt mer dekorativt..

Eller man kan stanse hull og bruke brads =)

Kjempefin blogg

blir følger jeg =)

MVH Marielle (rastahobby.blogspot.com)

Sianba sa...

Takk for kommentaren Marielle :-)
Jeg brukte stifter på de første posene jeg laget, men jeg liker lim bedre, smak og behag... :-)
Min erfaring med å lage hull i posene, er at de revner. De er laget av en litt "sprø" plast (eller noen ganger cellofan).